Hallo dames en lotgenoten,

Ik lees al een tijdje mee op deze site maar vind het nu ook tijd om zelf mijn verhaal te posten. Ik heb in april 2011 voor de eerste keer een pap3a uitslag gekregen nav het bevolkingsonderzoek. Datzelfde jaar heb ik een colposcopie en gehad, er bleek cin3 te zitten dus er volgde een lisexcisie. Er werd mij verteld dat de kans dat de volgende uitstrijk goed zou zijn, 95% zou zijn. Desondanks had ik er geen goed gevoel bij. Tegelijktijd kreeg ik ook elke maand te maken met tussentijds bloedverlies. Elke maand, een week voordat mijn menstruatie start begin in lichtjes te bloeden, vervolgens start mijn menstruatie. Elke maand ben ik dus 2 weken lang aan het bloeden.

Een half jaar na de lisexcisie had ik de controle uitstrijk en dat bleek weer pap3a. Bij de colposcopie bleek dat er weer allemaal nieuwe stukjes zaten met slecht weefsel. Na onderzoek bleek er wederom cin3 te zitten. Er volgende weer een lisexcisie.

Nu ben ik onlangs weer in het ziekenhuis geweest voor de controle uitstrijk na de tweede lisexcisie. Gisteren heb ik de uitslag gekregen en ben ik me rot geschrokken want ik heb wederom een pap3a. Ik had deze keer eigenlijk het gevoel dat het wel goed zou zijn want de arts had weer aangegeven dat de kans dat het na de tweede lisexcisie goed zou zijn weer 95% was.

Ik begin me nu zo langzaamaan wel wat zorgen te maken want ik lees veel verhalen van vrouwen met baarmoederhalskanker die ook een pap3a uitslag hadden. Ook heb ik gelezen dat een kankertumor aan de zijkant en binnenkant van de baarmoederhals kan zitten waardoor je het niet goed kan aantonen met een uitstrijkje of lisexcies.

Ik heb ook nog een kinderwens en de arts heeft aangegeven dat je maximaal 3 of 4 lisexcisies kan doen en daarna is er geen weefsel/baarmoederhals meer over. Dan wordt het ook lastig om een zwangerschap uit te dragen.

Ik begrijp niet waarom mijn pap3a elke keer na een half jaar weer terug komt en er ook elke keer weer een cin3 zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

Simone