Bloeding

  • Sassie912

    Hallo allemaal,

    Een paar dagen geleden heb ik voor eerst gepost over mijn klachten. Binnenkort heb ik een lipbiopsie naar aanleiding van een PAP2-uitslag een een positief HPV. De afgelopen week heb ik ook last van steken (jeuk) in de vaginastreek en een contactbloeding. Dit laatste heb ik eigenlijk nog nooit gehad…..dus al met al voel ik me erg onrustig hieronder.

    Nu heb ik 9 januari de afspraak in het ziekenhuis. Is het verstandig om nav de huidige klachten al eerder contact op te nemen met het ziekenhuis?? Ik sta een beetje in dubio momenteel….

    Groetjes,

    Saskia

  • Ester

    Beste Saskia,

    Welkom op dit forum!

    Kan me voorstellen dat je onrustig wordt van deze klachten. Om ook even op je vorige bericht te reageren. Een CIN 2 betekent dat er matig onrustige cellen zijn gevonden. CIN 1 is lichte dysplasie (dus licht afwijkende cellen), CIN 3 Ernstige dysplasie en daarna is het carcinoom in situ (nog oppervlakkig) of invasief, dat betekent dat het doorgroeit in het weefsel. Daarna volgen er nog allerlei classificaties van fases waarin de kanker zich bevindt, maar daar ga ik niet over uitweiden want dat is voor jou gelukkig niet van toepassing. Jij hebt dus CIN 2, hetgeen betekent dat het verstandig is het weefsel te verwijderen om te voorkomen dat het ernstiger wordt. Soms wordt zelfs bij een CIN 2 nog afgewacht om te kijken of het uit zich zelf geneest.

    Gezien het feit je recent goed gecontroleerd bent en er een duidelijke uitslag ligt én je 9 januari al geholpen wordt, denk ik niet dat het nodig is eerder contact op te nemen. Er zal daarmee namelijk niets veranderen, je moet toch gewoon de ingreep afwachten. De contactbloeding komt misschien wel van de biopten die zijn genomen en de wondjes die je daar nog van had. Leg het 9 januari wel even aan de arts voor is mijn advies.

    De ingreep zelf is over het algemeen licht en daar zal je weinig last van hebben. Meestal krijg je plaatselijke verdoving, dit kan even ongemakkelijk zijn de prikjes. Daarna voel je er niets meer van en meestal sta je na een kwartier weer in de kleedkamer. Het is natuurlijk niet prettig, maar ik zelf heb deze ingreep totaal niet als naar ervaren. Later heb ik nog een conisatie gehad en ook hiervan ben ik snel en goed hersteld.

    Of het virus daarna weg is, is niet te voorspellen. Vaak zie je dat je lichaam door het herstel van het weefsel na de ingreep het virus ook opruimt, maar dat is niet altijd zo. Soms heeft dat ook een half jaar of langer nodig (kan wel tot anderhalf jaar duren). Bij mij was een half jaar na de conisatie het virus nog aanwezig, maar 4 maanden later was het alsnog weg.

    Ik hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt.

    Ik wens je veel sterkte en alle goeds voor 2012!!

    Groetjes Ester