baarmoederhalskanker

  • rene.vangalen@wanadoo.nl

    en dan ben je ineens een kankerpatient en dan word je gebeld door een oncologieverpleegkundige van het amc…….dit wil ik helemaal niet ,ik wil maandag gewoon naar mijn werk.

    huilen huilen en nogeens huilen vandaag de uitslag gekregen van mijn conisatie , ik had pap3b met cin 3.

    en nu hebben ze kanker gevonden en is het niet goed ………….bang ben ik, zo bang dat ik nu niet oud word.

    dinsdag moet ik naar het amc en volgende week woensdag krijg ik een mri scan.

    hebben meer mensen dit meegemaakt …….ik ben 41 jaar en moeder van twee kinderen

    zie het nu even niet meer zitten.

    veel liefs esther

  • Hilde

    Beste Esther,

    allereerst een knuffel, en een virtuele arm om je schouder.

    Ik ben (morgen precies) een half jaar geleden in de achtbaan terechtgekomen waar jij nu in zit. Zelf heb ik veel steun gehad aan het forum dat je op de website van Olijf kunt vinden. Daar zul je veel lotgenoten vinden die aan een half woord genoeg hebben om te begrijpen wat je bedoelt, dan wel je vragen (deels) kunnen beantwoorden. En er staan ook al zoveel ervaringsverhalen van vrouwen die in ooit dezelfde mededeling als jij kregen!

    Veel meer advies dan ‘probeer stapje voor stapje te gaan’ kan ik niet geven. Eerst naar de gyn, dan voor de mri, en niet al allemaal dingen in je hoofd halen van misschien gaat het wel zo, en misschien is het wel zus. Er zijn zoveel verschillende stadia, er zijn verschillende behandelmogelijkheden. En ik weet dat het niet makkelijk is, maar ik weet ook dat het kan. Je bent zoveel sterker dan je zelf weet!

    Heel veel sterkte de komende dagen, hou je taai, en schrijf de vragen die je hebt op, zodat je die volgende week aan de gyn kunt stellen! Als je daar zit, weet je anders mogelijk ineens niet meer waar je juist zo mee zat.

    Kus, Hilde

  • esther

    Hoi Hilde

    ik moet zeggen dat het vandaag iets beter gaat……..huil nu nog maar 12 uur van de 24 uur .slik ook wel medicijnen die me rustiger maken.

    vind het wachten op die mri scan het ergst, weet je ik heb helemaal geen klachten voel me 100 procent gezond ook al ben ik geestelijk een wrak.

    maar hoe gaat het nu met jou en wat hebben ze allemaal bij jou gedaan.

    groetjes en ook heel veel sterkte esther

  • Hilde

    Als die mri achter de rug is, en het gesprek bij de gyn, dan heb je een behandelplan waar je je tanden in kunt zetten. Deze periode met wachten is het moeilijkst - mentaal.

    Ik ben geopereerd, daarna waren er - na weer zo'n wachtperiode op uitslagen, grrr - bij mij geen bestralingen nodig. Maar zoals ik al zei: er zijn zoveel verschillende behandelmogelijkheden. Soms is geen operatie nodig nodig, of niet zo'n grote. Heeft echt nog geen zin je daarin te verdiepen, en het maakt je alleen maar onrustiger.

    Dus het wordt echt doorbijten voor je tot na de mri.

    Bij mij is een CT scan gemaakt (ct of mri -dat scheelt per ziekenhuis) en 2 dagen daarna kreeg ik een onderzoek onder narcose. Dat was om te bepalen waar de tumor precies zat en of/hoe die geopereerd kon worden. 2 weken later ben ik geopereerd.

    En toen volgden 2 weken wachten op lab uitslagen om te bepalen of er een vervolgbehandeling nodig was. Overigens klinken die 2 weken wachten op de uitslagen langer dan het voelde - ik was zo bezig met mijn lijf en het eerste herstel dat de eerste week om was voor ik het wist (“o ja, morgen uitslag”)

    groetjes, Hilde

  • Hilde

    Hoe was het bij het amc?

    en mag je nu morgen al voor de mri of is dat volgende week?

  • esther

    hoi hilde

    alle plannen zijn gewijzigd,ik heb besloten om naar het vu te gaan omdat daar alles veel sneller gaat.

    ik ben gisteravond al onder een mri gegaan en krijg donderdag een gesprek met de gyn ,bloedonderzoeken en een longfoto.

    maandag de 10de krijg ik dan de uitslag en een behandelplan.

    moet zeggen mri viel me mee al had ik wel twee oxamzepams ingenomen en was ik waarschijnlijk zo stoned als een garnaal hihi.

    nu op naar de uitslag want natuurlijk het engst is.

    groetjes esther

  • Hilde

    stapje voor stapje :)

    Heel fijn dat het zo snel gaat. De vaart zat er bij mij ook in - somige vrouwen moeten weken of maanden wachten voor er duidelijkheid is. Dat snelle maakt wel dat je later pas beseft wat er allemaal is gebeurd, maar dan is dat tenminste al achter de rug.

    Vergeet je vragen niet bij de gyn! Heb je de folder van het kwf al gelezen?

    groetjes, Hilde

  • Hilde

    zwaai zwaai - zet m op morgen! Ik ga voor je duimen.

    Hebben mijn handen meteen wat te doen - want ik mag niet krabben - niet krabben. Heb waterpokken. Grrrrrrrrrrrrrr.

    groetjes, Hilde

  • esther

    hoi hilde

    nou ik heb de uitslag binnen,alles is goed geen uitzaaiingen ,bloed liet geen verhoogde tumor waardes zien en mijn longen zijn schoon………..je zou dus denken dat ik helemaal in de gloria ben.

    Dat ben ik helaas niet , op de mri lijkt het alsof er een stukje tumor is ingegroeid in het steunweefsel.Bij het inwendige onderzoek heeft de gyn dit anders ervaren en nu wil ze donderdag me onder narcose opnieuw inwendig onderzoeken met een andere gyn erbij en een radioloog.

    Heb ik mazzel……zover als je mazzel kan hebben word ik geopereerd…….heb ik pech dat krijg ik 6 weken chemoradiatie.

    weet het even allemaal niet meer , zou blij moeten zijn maar dat ben ik niet.

    veel liefs esther

  • Hilde

    Stapje voor stapje! Eerst donderdag afwachten

    Zo'n onderzoek onder narcose heb ik ook gehad, met de gyn en de radioloog. En aaaaaaaaaah wat zag ik daar tegenop. Was nog nooit onder narcose geweest. Tot hyperventileren aan toe…

    Dat er geen uitzaaiingen zijn is natuurlijk geweldig nieuws, maar omdat je nu nog steeds niet weet waar je aan toe bent, lijkt het me niet gek dat je nog niet blij kunt zijn met dat nieuws. Die onzekerheden steeds zijn echt zo lastig - als je straks weet wat er gaat gebeuren dan kun je proberen daar stap voor stap naar toe te leven, en het te overleven.

    Krijg je donderdag ook meteen te horen wat de bevindingen van de gyn en de radioloog zijn?

    Ik ga dodnerdag weer voor je duimen! Zet 'm op.