baarmoederhalskanker

  • anoniem

    hallo,

    ik ben een meisje van 16 jaar, ik ben nog maagd, ik heb een knobbeltje in mijn baarmoederhals( ik weet niet zeker of het daar is) gevoeld.

    ik heb het nog maar pas gevoeld, k heb ook heel onregelmatige regels, ook tussen door bruinachtige afscheiding.

    mijn meter gestorven door baarmoederhalskanker.

    is het mogenlijk dat ik het ook heb?

    kan iemand mij helpen?

  • mellie

    Hallo anoniem,

    het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je baarmoederhalskanker hebt gezien het feit dat je jong bent en nog maagd.

    Maar wil je echt zekerheid, praat dan eens met de huisarts, wie weet kan hij of zij je onzekere gevoel wegnemen..

    Je hormonen gieren nu door je lijf dus je menstruatie zal misschien ook onregelmatig zijn.

    Het bobbeltje wat je misschien gevoelt hebt is iets wat er hoort te zitten..

    Waarom zoek je anders geen plaatjes op van de schede van de vrouw, daar kun je vrij goed zien hoe het er van

    binnen uitziet.

    Daarbij is baarmoederhalskanker vaak geen bobbel, maar begint het met onrustige cellen door het HPV virus, deze wordt verspreid door

    geslachtsgemeenschap.

    Verreweg de meeste vrouwen die seksueel contact hebben (tachtig tot negentig procent) worden geïnfecteerd met HPV. Deze infectie geeft geen klachten en geneest bij veel vrouwen

    vanzelf. Enkele vrouwen houden het virus bij zich en worden dus drager. Sommige soorten van dit virus geven een verhoogd risico op het onstaan van baarmoederhalskanker.

    Ik zou me geen zorgen maken over je gezondheid, maar wil je zelf die zekerheid dan raad ik je aan om naar de huisarts te gaan..

    succes