pap 3b cin 3

  • Yarieke

    Hallo allen,

    Blij dat ik dit forum gevonden heb!

    Ik zal me even voorstellen.

    Mijn naam is Yarieke, 27 jaar en n.a.v. contact en tussentijdse bloedingen een afspraak gemaakt bij de huisarts voor een uitstrijkje.

    Bij die uitslag heb ik gelijk alles maar laten testen, soa,s hele bende.

    Vervolgens gebeld voor de uitslag en die was goed, mijn intuitie zei anders, maar ok.

    Gelijk hierna ben ik lekker met mijn vriend en 6 jarige zoontje twee weken op vakantie geweest en toen ik daarvan terug kwam op vrijdagavond, trof ik

    een brief aan tussen de post van de huisarts, met de mededeling dat ze mij hadden geprobeerd te bereiken en of ik contact op wilde nemen om een afspraak te maken. Nou lekker rauwe terugkomst van je vakantie zo en uiteraard was het hele weekend niemand bereikbaar :-(

    Maandag, na een erg piekerig weekend gebeld en bij de huisarts kreeg ik de uitslag pap 3b.(ze hadden mij perongeluk alleen de uitslag van de soa test gegeven en die was goed, uitstrijkje had de arts niet genoteerd) Ik kreeg een brief mee met de kopac uitslagen etc en de mededeling dat het vast mee zou vallen. Thuis ben ik de termen op die breef eens gaan bekijken op internet, want het zei mij allemaal niets. High risk hpv, ernstige dysplasie, celbeeld passend bij reservecel hyperplasie????? Na goed, de hpv en de ernstige dysplasie, oftewel cin 3, daar weet ik inmiddels de betekenis van en dat heeft me niet echt gerustgestelder gemaakt.

    Dit was afgelopen maandag en gisteren ben ik bij de gyn geweest die gelijk een onderzoek heeft gedaan en 2 biopten heeft afgenomen. Over 10 dagen kan ik bellen voor de uitslag.

    Ik ben erg nuchter, heb al de nodige narigheid en tegenslag gehad in mijn leven, maar de gedachten en twijfels die dit allemaal teweeg brengen had ik niet verwacht. Ik voel me zo op. Op van de zenuwen en bang voor de uitslag en de eventuele consequenties die het mee brengt. Het is net alsof ik in een roesje leef, ik ben er wel maar mijn gedachten zijn ergens anders, heel vreemd. Ik ben al ruim een jaar heeeeel moe, heb meerdere malen bloed laten prikken en daar kwam niets uit, ineens denk ik, ow jee zal toch niets hiermee te maken hebben. Na goed bij elk dingetje, pijntje denk ik, zou het iets vreemds zijn?

    Te gek voor woorden. Ik voel me belachelijk, maar als ik mijn eigen lijf niet eens meer kan vertrouwen wat dan in hemelsnaam nog wel…..

    Ik ben stapelgek op mijn kindje, die ik 5 jaar in mijn eentje opgevoed heb, met daarbij een 40-urige werkweek en een hele lieve moeder die mij helpt door op te passen en er te zijn, wanneer het nodig is. Sinds bijna een jaar heb ik de liefde van mijn leven ontmoet, terwijl ik niet had gedacht die ooit nog te zullen vinden. De fijne gedachten om ooit nog eens een kindje te zullen mogen, kunnen krijgen lijkt mij zo heerlijk. Een kindje, waarvoor je de tijd hebt in gezinsvorm en waarbij je niet het gevoel hebt dat je tekortschiet, omdat je het meerendeels in je eentje moet rooien met een drukke baan, huishouden en je je moeheid opzijzet om een leuke moeder te willen zijn. Ineens bekruipt me de gedachten, wat als dat niet zou kunnen.

    Mijn vriend is geweldig lief, is meegegaan met het onderzoek en vraagt veel en vaak hoe het met me gaat, maar toch voel ik me ook heel bezwaard, waarom kan ik niet goed uitleggen. Deze uitslag doet in ieder geval meer met me dan ik had gedacht en ik voel me daar best suf over. Natuurlijk kan het allemaal goed gaan, maar mijn intuitie is het daar niet mee eens, lijkt het.

    Achteraf ben ik enigzins “blij” dat ik het niet wist voor mijn vakantie, want voor het eerst in 5 jaar ben ik op vakantie geweest en heb ik heerlijk uitgerust, ontspannen en genoten van mijn “gezin”, misschien het lot….?

    Nou ik heb gewoon mijn gedachten eens van me afgeschreven en hoop dat het helpt :-)

    Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en voor een ieder die iets soortsgelijks zit of wat dan ook, veel sterkte, succes en afleiding gewenst!!

    Liefs, Yarieke.

  • Monique F.

    Hoi Yarieke,

    Wat een nieuws… het is voor mij ook heel herkenbaar, zeker de onzekerheid is slopend.

    Ik ben blij dat je je verhaal op dit prikbord van je af kunt schrijven. Zoals je misschien al hebt gelezen zijn hier een hoop vrouwen die helaas in het zelfde schuitje zitten. Vergeet niet dat ook sommige vrouwen met Pap 3B Cin III een goede uitslag krijgen.

    Ik snap dat de aankomende 10 dagen erg spannend en vermoeiend zijn. Haal de steun bij je vriend, familie en goede vrienden. Lees niet te veel op Internet, want soms schrik van alle vervelende verhalen die er ook op staan.

    Ik wil je heel erg veel steun toe wensen de komende tijd. Blijf vooral alles van je af schrijven.

    Ik hoop dat je laat horen hoe de utslag is geweest.

    Succes!

    Liefs Monique

  • Dreamer

    Bij mij is afgelopen donderdag pap4 geconstateerd. Ben me ook rot geschrokken. Had nooit verwacht een telefoontje te krijgen van m'n gyn. A.s donderdag kan ik al terrecht voor een coloscopie en lisexcisie (hoop dat ik het goed schrijf). Ik ben nog maar 25 jaar, en heb absoluut een kinderwens. Dus vind het aardig lastig allemaal. Ik ga maar van het beste uit, en probeer zo positief mogelijk te blijven, maar soms heb ik wel down momentjes. Lijkt me ook logisch.

    Succes iedereen die hier ook mee te maken heeft (gehad).

    Groetjes

  • Anna1961

    Hallo Yarieke,

    Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je rust vindt in de tijd dat je moet wachten op de uitslag. Kan heel erg spannend zijn, dat weet ik uit eigen ervaring! Ik hoop van harte dat je een goede uitslag krijgt! Het bang zijn voor is misschien nog wel erger dan weten wat er aan de hand is, vind je niet?

    Laat je weten wat er uitgekomen is?

    Groet

    Anna

  • yarieke

    Hoi Anna en Monique,

    Heel erg bedankt voor jullie lieve reactie,s!

    Inmiddels gaat het wel goed. Ik werk, ben druk en heb voldoende afleiding, dat scheelt een hoop!

    Ik merk wel dat ik echt geen enkele serie op tv kan volgen, haha.

    Ik ben in ieder geval blij dat er nu iets concreets is gebeurd en wachten op een uitslag is beter dan weten dat er iets mis is, maar niet weten wat dat kan zijn.

    Zo nu en dan grijpt het me even wat meer aan, maar goed dat is ook niet heel vreemd.

    Natuurlijk laat ik jullie de uitslag weten! Aanstaande maandag hoor ik het, spannend dus.

    Monique ik ben erg blij dat het met jou zo goed is afgelopen, je zult er wel veel spanning en stress van hebben gehad.

    Nogmaals bedankt voor het reageren :-)

    Liefs, Yarieke.

  • Aniston

    Bij mij is vorige week pap4 geconstateerd en ik moet morgen voor de coloscopie en lisexcisie. Erg spannend, maar aan de andere kant wel fijn, omdat dan echt gekeken OF er wat is en zo ja, WAT er dan is. Het beroerdste vind ik gewoon het wachten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt uitzie naar de behandeling. Het is nooit fijn als ze ‘daar’ zitten te wroeten, maar goed.. voor het goede doel he? :). Ook ik ben 25 en zou graag nog kinderen willen in de toekomst, mocht me dat gegeven zijn maar momenteel maak ik maar even geen plannen. Eerst dit afwachten! Dat vind ik misschien nog wel het beroerdste, alles staat even stil. Je toekomst, alles wat je dacht ooit te gaan doen. Je kan pas weer gaan plannen als er meer zekerheid is. Ik probeer gewon zo positief mogelijk te blijven.

    En hopelijk kan ik hier gauw weer posten met een positief verhaal :)

    Succes iedereen!!

  • yarieke

    Hoi Aniston,

    Wat goed van je dat je zo positief bent, knap hoor!

    Het is wel spannend allemaal, he?

    Heel veel succes ermee en hopelijk heb je een goede uitslag!

    Groetjes, Yarieke :-)

  • Monique

    Hallo allemaal,

    Ik lees jullie verhaal en het is zo herkenbaar.

    Mijn naam is Monique (45) en ook ik kreeg eind Juni een telefoontje van mijn huisarts dat mijn uitstrijkje niet goed was, PAP3b met ernstige dysplasie.

    Gelijk doorverwezen naar gyn op 8 Juli voor colposcopie.

    1 week later de uitslag CIN III, voorstel lisexcisie na de vakantie, deze afgesproken voor 25 Augustus en ook uitgevoerd.

    De lisexcisie is mij echt 100% meegevallen onder plaatselijke verdoving.

    Nou heb ik vorige week de uitslag gehad en helaas zijn de snijranden niet schoon en moet over 3 maanden het hele

    verhaal nogmaals, van uitstrijkje tot ……………

    Ik zit er nu toch sterk over te denken om toch voor te stellen om mijn baarmoeder te verwijderen, ik heb geen kinderwens meer.

    De onzekerheid en het wachten maakt je erg zenuwachtig.

    Iedereen die hetzelfde meemaakt wil ik heel veel sterkte toewensen.

    Groetjes Monique

  • annemarijke

    Hoi allemaal,

    Ik ben 35 en alleenstaande moeder van 2 mooie meiden,

    Ik heb een pap 3b en moet 18 mei voor een lis excisie.

    Ben vooral bang voor wat er uit komt en hoe het dan verder gaat.

    Weten jullie daar meer van? en duurt het echt 3 weken?

    Groetjes Annemarijke

  • martina

    Hoi,

    Ik zal me even voorstellen. Ik ben martina, 35 jaar en heb een pap 3b cin 3.

    nu heb ik vorige week een colposcopie gehad, deze cellen zijn nog niet kwaadaardig, maar het scheelt niet veel.

    Volgens de gyn is het nu een tikkende tijdbom, en wordt ik binnen een maand geopereerd aan een lis exconisatie.

    Dan gaan ze een groter stuk weefsel weghalen, maar ik heb nog zoveel vragen waar nog niemand mij een antwoord op heeft kunnen geven, dus ik hoop dat er iemand is die dat wel kan.

    Als deze afwijkende cellen worden veroorzaakt door het hpv virus en dit aangetaste weefsel wordt weggehaald met die lis exconisatie, dan verdwijnt ( heb ik gehoord) het virus meestal vanzelf). Ik ben niet getest op hpv. Maar stel dat ik drager ben van dit virus en het is sexueel overdraagbaar, dan heb ik dus mijn man besmet.

    Als ik dan na de operatie hersteld ben en weer sex mag hebben met mijn man, kan ik toch weer besmet raken met dit virus doordat ik in eerste instantie hem heb besmet???? Blijf je dan niet in een onwijse vicieuze cirkel rondwarrelen en dat je dan misschien eerst te horen krijgt dat je schoon bent maar dat je dan misschien na drie maanden of een half jaar weer afwijkende cellen hebt. Misschien een hele domme gedachte, maar vorig jaar was alles nog goed, heb toen een sterilisatie gehad en binnen 15 maanden ineens naar een pap 3b cin 3. Gaat dan wel snel als daar normaal gesproken 10 tot 15 jaar voor staat.

    Ben dan ook erg onzeker over de uitslag van de lisexconisatie en al die onzekerheden maken het geestelijk zwaar.

    Hoop dat iemand antwoorden heeft op mijn vragen en wens iedereen in een soortgelijke situatie heel veel sterkte toe!

    Groet,

    Martina