colposcopie van vagina

  • foxy

    Hallo lotgenoten,

    Ruim anderhalf jaar ben ik al in de weer met uitstrijkjes, colposcopie, lisexcisie, etc. etc.

    De stand van zaken tot nu toe:

    4 x achtereenvolgens pap3a (1x bij huisarts, 3 x in ziekenhuis);

    3 x colposcopie

    2 x lisexcisie (biopten waren keer op keer goed: nog niet eens CINI)

    bij laatste colposcopie (2 januari jl) nam de gynaecoloog niet eens weefsel weg, want er was werkelijk niets opmerkelijks aan het weefsel te zien.

    Na voor de tweede keer een “bespreekgeval” te zijn geworden tijdens de maandelijkse vergadering binnen de afdeling gynaecologie van het ziekenhuis, kwam men tot de suggestie om in de schede en de vulva te gaan kijken.

    1 x vulvascopie (onderzoek van de schede en vulva) op 3 maart gehad. Daar zag de gynaecoloog wat plekjes bij aanstippen met vloeistof. Daarom weefsel weggenomen uit de schede en toch voor de zekerheid ook uit de baarmoedermond. Gedacht wordt aan gevolgen van HPV. Uitslag krijg ik op 17 maart aanstaande.

    Ondertussen zo onrustig geworden, dat ik second opinion in ander ziekenhuis heb aangevraagd. Daar heeft gynaecoloog mijn dossier bekeken, geconcludeerd dat mijn gynaecoloog zeer nauwkeurig en volledig te werk is gegaan. Maar alleen de soort HPV vond zij wel interessant om te weten. Zij nam op 19 februari daarom een strijkje voor wel de PAP als voor de HPV test. Zij gaf aan, dat als het een bepaald “onschuldig type” hpv zou zijn, ik me - ondanks 4 x pap3a - absoluut geen zorgen hoefde te maken, alleen onder controle blijven.

    Kreeg ik gisteren een telefoontje van deze gynaecoloog: dat ik PAP3b had en dat ik onmiddellijk een conisatie moest gaan laten verrichten, want zij was er nu toch echt van overtuigd, dat ik aangetast weefsel heb in de baarmoederhals. Dat ik nog niet wist wel HPV type ik had, was dus opeens niet relevant meer om toch al te oordelen dat ik een conisatie moest ondergaan. Dat ik op 2 januari nog een colposcopie van de baarmoederhals had gehad, was ook niet relevant.

    Kortom, nu zit ik middenin de ellende: anderhalf jaar ontdekken ze niets aan mijn weefsel, heb ik wel 4 x achter elkaar pap3a en nu hoor ik enerzijds dat men wat in de schede heeft gezien en anderzijds dat mijn pap verslechterd is en dat ik dringend een conisatie moet laten uitvoeren, want het zou toch in mijn baarmoederhals zitten.

    Ik ben al een piekeraar en paniekvogel, maar nu wordt ik helemaal gek.

    Heeft iemand wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Foxy

  • petra

    Ik heb morgen voor de 2e keer een colposcopie. Heb een jaar geleden een lisexicie gehad. Nu na het uitstrijkje weer pap3a. Ben er wel klaar mee. Wil niet nog een keer dat ze gaan schrapen. Deed me zo pijn! Een verdoving was niet nodig. Nou ECHT WEL!! Heb de neiging om alles eruit te laten halen. Wat er niet in zit kan ook geen gevaar opleveren.

    Ik weet precies hoe je je volet. Ik ben ook een piekeraar en denk echt dat ik kanker daar krijg ofzo…brrrr. Sterkte!