Lisexcisie

  • Saskia

    Hallo Allemaal,

    Ik heb eergisteren ( maandag ) de lisexcisie gehad. Ik had al eerder een bericht geplaatst over het feit dat ik 8 weken geleden de uitslag van mijn uitstrijkje kreeg. Hieruit kwam pap 3b ernstige dysplasie.

    Eerst kon ik pas 20 januari terecht voor een lisexcisie. Bij mij was vrijwel meteen duidelijk dat ik deze ingreep zou krijgen. Ik was in eerste instantie erg overdonderd en was erg bang voo alles wat komen ging, vandaar dat ik CZ zorgbemiddeling heb ingeschakeld. Die hebben geregeld dat ik 12 januari al terecht kon voor een lisexcisie in het Rijnstate.

    Persoonlijk vond ik de lisexcisie echt reuze meevallen en heb er weinig van gevoeld.

    Ik kwam binnen, had een kort gesprek met de gyn, moest me uitkleden en kon op de onderzoekstafel gaan liggen. Er werd een speculum ingebracht en met de colposcoop keek de arts eerst of hij zo als afwijkingen zag. Als je je probeert te ontspannen gaat dit best goed. Toen kleurde hij de baarmoedermond met eerst sterk verdund azijnzuur en daarna met jodium, dit deed hij met een soort wattenstaafje, ook dit voeld meer als een soort uitstrijkje wat gemaakt wordt. Je voelt dat ze wat doen maar het doet absoluut geen pijn!!! Ik kon op de monitor naast mij meekijken en ook ik zag duidelijk witte stippen en strepen oplichten. Dit was weefsel wat weggehaald moest worden.

    Vervolgens werd ik verdoofd waar ik voornamelijk erg bang voor was, dit viel me reuze mee, ik heb er persoonlijk weinig tot niks van gevoeld. Er werd adrenaline ingespoten dus daar krijg je wel wat hartkloppingen van en mijn benen begonnen erg te trillen. Daarna kreeg ik een plakker op mijn been en werd met de lis het weefsel weggehaald. Ik was gewoon in gesprek met de verpleegkundige en voelde er niks van. Alleen het gevoel dat er een uitstrijkje gemaakt word, dat ze er bezig zijn, maar weer absoluut geen pijn!!! Daarna werd de stukje dichtgebrand, ook hier geen vieze geurtjes of dergelijke, mijn moeder zij dat het wat rookte maar dat was ook het enigste. Daarna mocht ik me weer aankleden, ik had maandverband meegenomen omdat je geen tampons mag gebruiken. Deze heeft de gyn ook dus hoef je niet perse mee te nemen.

    Daarna had ik nog een gesprekje met de gyn. Die vertelde me meteen al dat het niet ernstiger leek dan wat ik al wist ( enrstige dysplasie ) en dat hij me alleen zou bellen als er meer dan dat uitkwam. ( 10 dagen )

    Hij verwacht dit niet en heeft naar eigen zeggen al het onrustige weefsel weggehaald. Nu moet ik half Juli terug komen voor het uitstrijkje, ik zal nog 2 jaar onder controle blijven bij de gyn en de overige jaren tot mijn 30e bij de huisarts omdat ik anders in een gat val. ( ik ben pas 22 jaar ). Ik draag natuurlijk net als alle andere vrouwen wel het HPV virus met me mee en de kans dat het weer terug komt bestaat maar daar gaan we niet vanuit. Misschien dat mijn lichaam het de volgende keer wel zelf opruimt, misschien ook niet..

    Kwa vloeien is het nu minimaal, een klein beetje bruin/bloederige afscheiding. Kortom; Ik vond het allemaal reuze meevallen en ook ik heb me door hier te lezen enorm druk gemaakt. Het verschilt idd per persoon hoe iemand het ervaart.

    Ik wens iedereen veel sterkte met wachten, dat is wel iets vervelends. Maak je niet te druk, ze zijn er vaak op tijd bij. Laat je niet gek maken!

    Groetjes Saskia

  • marielle

    Hallo,

    Ik ben blij dat ik een positief verslag hiervan aantref. Ik heb de behandeling ook gehad. Ik krijg over twee weken de uitslag. Ik had ook last van het trillen van mijn benen. Gezien ik een angsthaas ben, was er een verpleegkundige die mij aan de praat hield en een andere verpleegkundige die de gynaecoloog ondersteunde. Ik had voor de zekerheid een handdoek bij de hand, dat als ik het niet meer kon aanzien, ik de handdoek over mijn ogen kon leggen. Op het moment dat ik wilde kijken was men klaar. Ik krijg nu ook dezelfde fase als jij. Twee keer per jaar 1x naar de gynaecoloog en daarna naar de huisarts. Ik wil gewoon ieder jaar gecontroleerd worden. Meissie, heel veel succes!!!! Je mag trots zijn op jezelf dat je er nog zo positief onder bent.

  • MV

    Hoi Saskia,

    Ik ben wel blij dat ik op de valreep nog jouw verslagje lees. Ik moet morgen om 10.45 voor de lisexcisie. Ik zie er nogal tegenop. Met name het adrenaline verhaal en de prik voor verdoving…. Zojuist moest ik bloed prikken en ben ik nog even langs de poli gelopen van de gyn. gelopen. Zij zei ook dat iedereen anders op de adrenaline reageert, sommigen merken niks.

    De colposcopie had ik al eerder gehad en dat viel mij ook reuze mee. Het is nu alleen het idee al dat me beetje zenuwachtig maakt.

    Ik hoop voor je dat de komende jaren “rustig” blijven. Succes en sterkte!

    Gr.

    Jenna

  • Anne

    Saskia, fijn dat het je allemaal is meegevallen.. ik ben ook 22 jaar en ben nu 2x bij de gyn geweest.. eerste keer biopsie (wat ik zelf behoorlijk pijnlijk vond).. heb jij deze ook gehad en hoe is dat bij jouw bevallen????

    Hieruit is gebleken dat ik PAP3 heb.. moest 3 maand later terug komen en opnieuw een uitstrijkje doen.. opnieuw PAP3.

    Nu moet ik 24 feb. een lisexcisie ondergaan.. zie hier erg tegenop en twijfel of ik onder volledige narcose zal gaan of het gewoon onder plaatselijke verdoving te gaan doen… dit aangezien de biopsie mij ook tegen is gevallen…

    Gr. Anne

  • Es

    Hallo allemaal,

    Ik moet ook een lis laten doen, maar stel het steeds weer uit omdat ik het zo eng vindt.

    Ik heb pap 3b en wordt al maanden niet meer ongesteld, ben erg moe en val af.

    En toch kan ik de stap maar niet maken pff

    Succes iedereen

  • mellie

    Beste Saskia,

    ben blij je verhaal te lezen, ik ben vanmiddag gebeld voor de uitslag en ze gaan bij mij hetzelfde doen.

    Pap2 , onrustige cellen wegbranden.. zie er als een beer tegenop, vooral de verdoving.

    Ik ben bij mijn eerste bevalling geknipt, maar die genas niet zoals het hoorde, geen onstekingen of iets, maar

    niet netjes zeg maar. Ben daarmee naar de HA gegaan (hij heeft ook de bevalling begeleid) en hij heeft een afspraak

    met mij gemaakt dat het opnieuw gedaan moest worden. Niet de hele knip hoor, maar wel de oneffenheden in mn schaamlippen om het maar even zo te omschrijven.

    7!!!! verdovingsprikken gingen erin.. ik ging door de grond..

    2e bevalling goed gegaan, niet geknipt maar wel wat scheurtjes (deze bevalling begeleid door verloskundige) zij heeft mij enorm rustig gehecht en ook de verdoving ging heel relaxed (miss ook door adrenaline en endorfine ;))

    Daarna uiteraard nacontroles gehad e.d.

    Maar ook spiraaltjes geplaatst die voor mij vrij pijnlijk waren..

    al met al elke keer iets daar beneden, nu we ons gezinnetje compleet hebben dacht ik hè hè ff niks geen gedonder..

    Tot ik meedeed met een bevolkingsonderzoek van het VU, thuistest gedaan en zij concludeerde het HPV virus.

    Uitstrijkje bij HA, uitslag PAP2, door naar de Gyn en de uitslag gehad dat ze verder willen behandelen.. :(

    Maar goed het is voor een goed doel en dat is om te voorkomen dat het erger wordt, dat besef ik ook wel, maar gewoon weer in die stoel, weer bang zijn dat het pijn doet, weer lang vloeien etc etc..

    Mirena er weer uit, nieuwe er weer in..

    Hopelijk valt het bij mij ook net zo mee en is het dan klaar..

    Ik vraag me alleen af, als het besmettelijk is dus dat het bij de man vandaan komt zeg maar, is het dan niet zo dat hij het virus steeds teruggeeft?

    Dan blijf je toch in de weer lijkt me? Of zie ik dat weer helemaal verkeerd ;)

  • mellie

    Ik heb 'm woensdag gehad en ook bij mij viel het me alles 100% mee, ik moest hoesten zodat ze me pijnloos kon verdoven, je voelt alleen druk en verder niks eigenlijk. Het branden zelf ook niks van gevoeld, ja de lucht is vrij heftig ;)

    en daarna ook totaal geen last gehad, dus voor een ieder die dit leest en deze behandeling ook moet ondergaan.. no worries :)

  • Rogga

    Hallo Allemaal,

    Hier ook een Pap3b/ Cin3. Afgelopen Week een lis gehad en ook bij mij viel het 100% mee!

    Het vervelendst waren de prikken maar zelfs dát kon ik géén pijn noemen. Vieze luchtjes ook niet geroken. :)

    Nu afwachten op de uitslag, dat vind ik vele malen erger dan de hele behandeling op zich.

    Tot nu toe ook geen last gehad van bloedverlies, alleen heel lichtbruine afscheiding en een gevoelige buik bij inspanning.

    Voor de meiden die niet durven, alsjeblieft! Ga! Ookal zal het voor jou misschien gevoeliger zijn dan bij mij, better safe than sorry, het gaat niet om een griepje. De tandarts is 10 keer erger dan deze behandeling!

    Groetjes Rogga.

  • Lady ches

    Hallo allemaal.

    Ik vind het wachten zo erg. Waarom niet gelijk een uitgebreide onderzoek!? Had in februari pap 3a,begin september pap 3b uitslag van huisarts toen kon ik gelijk naar gyn. Uitslag biopte was cin III. 13 oktober heb ik een afspraak voor lis exicie,na 3 weken.

  • Kim

    Hoi Anne,

    Pas geweest voor ook een Lisexcisie, met 4 prikjes plaatselijk verdoofd. Duurde maar een kwartier

    en was veel minder erg dan de 2 biopten. Dus geen zorgen, ik zou niet voor narcose kiezen is veel te zwaar voor je lichaam.

    Het bloeden na afloop is ook veel minder.

    Succes