baarmoederhalskanker pap 3b

  • san

    Hoi allemaal, ik ben sandra 35 jaar .Eigenlijk weet ik nog niet wat ik hier doe ???

    Ik heb er nog moeite mee, denk ik…Ik heb een uitstijkje laten maken in oktober 2007, daar kwam uit dat ik in pap 2 zat, dus opnieuw prikken 6mnd later.Door klachten heb ik dat 5 mnd later laten doen…en ja hoor pap 3b. Ik ben paar dagen geleden geholpen door arts… in ziekenhuis.Hij heeft wat delen van de baarmoedermond weggehaald( hopelijk genoeg )Ik krijg over 2,5 weken de uitslag.

    Al maak ik me niet erg druk,wel hou ik rekening met alles…..Graag hoor ik iets van jullie over ervaringen en uitslagen….

    De reden waarom ik toch hier een berichtje op zet = dat ik zie dat er veel jonge vrouwen kampen met baarmoederhals kanker.Ik overweeg mijn hele baarmoeder te verwijderen of denk ik dan te makkelijk……..

    Graag hoor ik iets van jullie

    groet san

  • Mila

    Hoi San,

    Het is heel goed dat je rekening houdt met alles. Deed ik ook, toen er bij mij PAP 3b werd geconstateerd.

    Gelukkig kon ik bijna direct terecht bij een gyn (heb voor een kleiner ziekenhuis gekozen, omdat je daar over het algemeen minder lang hoef te wachten. Na het eerste bezoek aan hem werd er een datum vastgesteld voor een colposcopie (kijkonderzoek + wegnemen stukje weefsel met onrustige cellen). Twee weken later moest ik terugkomen voor de uitslag: “voorstadium baarmoederhalskanker”. Er zijn toen geen kankercellen gevonden. Het is ook geen kanker, maar dat kan het wel worden als je er niets aan laat doen. Met andere woorden, we waren er op tijd bij.

    Ik moest geopereerd worden (een conisatie) en heb de volgende ochtend bloed laten prikken. Daarna een afspraak bij de anesthesist (ruggeprik of algehele narcose?). Hij heeft mij goedgekeurd en toen kon er een datum voor de conisatie geprikt worden. Dat werd half maart. Ik moest eigenlijk wel een ruggeprik, omdat ik maar één nier heb en algehele narcose een grotere belasting voor je organen en lijf is. De ruggeprik is mij prima bevallen!

    Ik heb de operatie dus al bijna vier weken geleden gehad. 23 april zou ik een controleafspraak hebben (kijken hoe de wond geneest) en zou ik de uitslag (snijranden helemaal schoon?) krijgen. Maar omdat ik zo'n beetje elke dag bloed en buikpijn heb, kan ik a.s. dinsdag al naar de gyn.

    Meestal is de uitslag van de biopsie hetzelfde als van de operatie, maar dat hoeft dus niet altijd. Voor mij is het dus ook nog steeds spannend en ik hou in deze fase nog steeds rekening met alles.

    Als je nog iets wilt weten, hoor ik het wel.

    Sterkte!

    (En vooral niet denken dat je je aanstelt. Emotioneel kan dit heel veel met je doen.)

    Groetjes,

    Mila

  • Mila

    Oeps… ik zie dat ik iets heel knullig heb uitgelegd.

    Meestal is de uitslag van het stukje weefsel dat tijdens de colposcopie weggeknipt is hetzelfde als van het stuk dat tijdens de operatie weggesneden is, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.

    En dat ik elke dag bloed en buikpijn heb, betekent niet dat het slecht met mij gaat hoor. De conisatie is mij meegevallen en ik doe nu meer dingen dan in het begin. Ik werk zelfs weer halve dagen. Maar ik mag sowieso nog 2,5 weken niet sporten, niet zwemmen, niet in bad, geen seks en niet te actief zijn.

  • san

    Hoi Mila,

    Ik moest na de uitslag van de huisarts nog 2,5 wkn wachten voor een bezoek aan de gyn ( afgelopen donderdag 4-4 )Er waren veel spoed operatie's tussen door en ik werd geacht te wachten tot hij weer beneden was…. Heb ik gedaan ,er was weinig tijd voor gesprek dat komt de 22ste met de uitslag. Naar mijn weten is er een conisatie gedaan met plaatselijk verdoving…. ??? 4 vervelende spuiten en dan 3 grote stukken weggesneden, daarna word het dichtgebrand.Ik bloed nu nog veel, de gyn zei wel dat hij er vanuit gaat dat hij alles in 1 x heeft kunnen wegsnijden..

    Daar hoop ik dan maar op….Ik mocht nu 3 wkn, geen sex ,geen tampons, niet zwemmen en in bad.Verder is het toch afwachten!!!

    Groetjes san

  • Mila

    Hoi San,

    Dus je hebt het al achter de rug? Gelukkig maar!

    Jij drie weken lang geen sex, geen tampons, niet zwemmen en niet in bad? Drie weken maar?????????

    Verdorie, ik mag dat alles ZES weken niet en ik doe het zoooo graag (behalve de tampons dan ;-) ). En ik mocht niet te actief zijn (dus ook niet andere sporten).

    Hmmmmm… conisatie met plaatselijke verdoving. Voor zover ik weet, gebeurt dat met een ruggeprik of met algehele narcose. Maar ziekenhuizen kunnen daarin verschillen natuurlijk.

    De gyn verwacht ook bij mij dat hij alles heeft weggehaald. Ik hoop in elk geval voor jou (en voor mij en voor iedereen) dat alles weg is en dat het nooit meer terugkomt!

    Groetjes,

    Mila

  • Mila

    Btw:

    morgen ga ik al naar de gyn (ipv 23 april). Ik bloed elke dag en ik heb buikpijn. Vind ik niet normaal, dus maar een tussentijdse (of vervroegde) afspraak gemaakt.

    Ik hoop dat ie morgen zegt dat ik alles weer mag doen (hoop doet leven).

    Ik krijg morgen ook de uitslag. Brrrr……..

  • Natus

    Ik had ook pap3b,cin III,electrconisatie gehad,met 4 dikke verdovingsspuiten,wegsnijden en dichtbranden.Ik mocht ook 6 weken niets doen,dat van alles niet wat ik ook graag deed.

    Maar het bloeden duurde zo lang dat ik er eigenlijk ook me er maar bij neerlegde.

    Mijn snijranden waren niet schoon(dus nog cinIII,maar hoef pas ik september terug te komen.

    Nu krijg ik sinds deze week weer last van meer afscheiding en jeukerig,dat had ik voortheen ook 2 dagen per maand en na de conisatie een hele tijd(heerlijk gelukkig)niet dus ik ga eerder een afspraak maken,ook omdat ik me er zo steeds minder gerust over voel(hoevaak ik ook probeer mijzelf en iedereen toch gerust te stellen,ben ik het al 2 maand verder en iedereen die ik vraag zegt:EERDER TERUGGAAN,ben je mal ofzo.

    Dus tja…en ook ik denk aan het helemaal laten verwijderen van mijn baarmoeder.

    Lijkt me ook geen pretje om iedere keer het gevoel te hebben ``geslacht en geroosterd`` te worden van onder daar.

    Om het maar ff spottend te zeggen…om misselijk van te worden als je er ligt.

    Ik hoop dat de uitslag goed is en hopelijk laat je het nog ff weten hier…

    groetjes natus~~~

  • Anneke

    Hoi San Mila en Natus

    Ik heb ook pap 3b en heb dus net als jullie hebben of gehad hebben een onzekere tijd.Ben al bij de gynaecoloog geweest en heb besloten dat de hele baarmoeder verwijderd gaat worden.Omdat ik niet het risico wilde lopen om als het niet goed alsnog de hele baarmoeder te laten verwijderen maar ik ben al 49 jaar en heb geen kinderwens meer dus voor mij was de beslissing niet zo heel moeilijk Maar ik word pas 19 mei geopereerd dus moet wel nog een hele tijd wachten en de dagen schieten niet erg op.Ik heb eigenlijk de hele dag een zeuren buikpijn en bij inspanning word dit erger mijn vraag is herkennen jullie dit of hebben jullie dit niet .In mijn omgeving herkennen ze de constante pijn niet en de gynaecoloog zegt dat zij de pijn niet kan verklaren .

    Hoop MIla dat het bij jou nu allemaal goed gaat en bloedverlies over is

    San hoop dat het bij jou ook goed gegaan is en je weer wat lekkerder voelt

    Natus Ja voor jou hetzelfde en alle drie luisteren naar je lichaam ook al is het nog zo moeilijk

    groetjes Anneke

  • Natus

    Hoi Anneke,

    Ik heb 2 dochters,1 van bijna 1 en 1van 4.

    Ik vind het wel goed zo 2 kinderen,dat gevoel heb ik al sinds mijn tweede er is.

    Ook zijn er nog wel mogelijkheden om een normale zwangerschap te hebben,maar er is bij mij al extra weggehaald omdat ik geen kinderwens meer heb dat is mij toen gevraagd.

    Aangezien het nog niet goed was zal er nog wel meer verwijderdt worden wat een nieuwe zwangerschap ook niet ten goede laat komen,dus aangezien ik al 2 keer het heb mogen ervaren ben ik blij met wat ik heb en kan beter zorgen dat ik deze kinderen grootbreng.

    Morgen ga ik het er nog eens met mijn huisarts over hebben,heb morgen een afspraak omdat ik de laatste tijd zoo ontzettend moe ben.

    Ik wordt er soms gewoon mopperig van omdat ik het niet allemaal meer trek en het liefst slaap.

    Ik heb nu voor de 4e keer in 5 weken een nieuwe koortslip,ondanks de zalf en mijn afscheidingsklachten zijn er dan ook weer,ik slik extra vit. C en vitamine B complex en dat terwijl ik goed en evenwichtig eet met nog meer fruit en groente dan ik altijd al deed,ik sport 3 keer per week,cardio en lichte spierversterkinfg (alleen buik en bovenarmen)nou,ik weet het niet meer maar ergens blijf je er toch mee bezig dat het daar ook wel eens niet goed kan zijn..

    Als ik het er met hem over gehad heb maak ik morgenmiddag een nieuwe afspraak met de gynacoloog en ga het er met haar over hebben dat ik deze onzekerheid zolang niet trek.

    ondanks dat er iedere keer gezegd wordt;maak je er maar niet druk over,ken ik nu al veel verhalen van mensen die het niet gehaald hebben en dat is net zo begonnen als bij ons.

    ik houd jullie hier wel op de hoogte en hoop voor Anneke dat het straks in mei goed te doen is.

    Ik ben heel erg benieuwd naar hoe het jou danvergaat omdat ik zelf ook steeds met de gedachte speel om dan maar alles laten verwijderen.

    De dokter kan het er wel op gokken,maar als wij gokken bekopen we het misschien met de dood..en we krijgen dan geen 2e kans….hoe denken jullie daar over?

    of lijk ik nu erg zwaarmoedig?ik hoop echt dat dit voor ons allemaal goed uitpakt.

    succes dames,hopelijk houden we elkaar echt op de hoogte ..

    groetjes natasja

  • Anneke

    Hoi Natusja

    Ja je hebt gelijk hoor ik vind dat je er genoeg aan doet om gezond te leven en in onzekerheid leven is helemaal niet leuk en je word er inderdaad mopperig van en dan toch nog de klachten blijven houden . Bij de dokter goed vertellen wat je klachten zijn en duidelijk maken dat je er genoeg van heb en je eigenlijk wel van je baarmoeder af wil omdat daat toch alle klachten van komen .Ik heb dit met mijn gyn.besproken en die maakte geen enkel probleem van toen ik zei dat ik de hele baarmoeder eruit wilde .

    Nu veel sterkte morgen bij de huisarts en hoop dat je snel een afsraak met je gynacoloog kan maken

    liefs Anneke