snijranden niet schoon.

  • Natus!!

    Hoi daar ben ik weer.

    Ik heb een vraag.

    Ik had dus pap 3b,cyn;III en na een electroconisatie gehad te hebben,kreeg ik een paar weken geleden te horen day de snijranden niet schoon waren.

    Het zat dus dieper naar binnen toe vertelde de gynacoloog me.

    Okee.

    Maar nu hoef ik pas in september voor een uitstrijkje en dan wordt ook bekeken wat er dan daarmee moet gebeuren.

    ?????????

    Ik weet dat het niet zo`n vaart loopt,tenminste dat heeft de gynacoloog me verteld en moet ik dus maar aannemen.

    Maar hoe kunnen ze nu met een uitstrijkje bepalen hoe diep het naar binnen zit?

    Of wat als ze met het uitstrijkje niet diep genoeg komen?en het beter lijkt dan het is?

    Omdat mijn gynacoloog er ook nog wel es vanuit gaat dat het lichaam het zelf ook nog gedeeltelijk op ruimt?

    En wat als het nog dieper naar binnen zit?

    Ik heb geen kinderwens meer,ben 31 heb 2 dochters 1 van 10 en 1 van 4 en werk sinds kort weer,kan het dus ook niet gebruiken iedere keer weer ziek te zijn(zeg maar elk half jaar?omdat er weer iets verwijderdt moet worden?)

    Heeft iemand er ervaring mee dat de gynacoloog ermee akkoord gaat om dan je baarmoeder+mond volledig te verwijderen,zodat je van alle,ellende en onzekerheden en gepieker in 1 keer af bent?

    Hoef je dan ook geen uitstrijkjes meer te laten doen?

    Wat een waslijst he?

    Misschien heeft iemand op 1 of meerdere vragen antwoord?

    Zou mij misschien iets onzekerder maken?

    Want je blijft piekeren he? Alvast super bedankt.

  • carla

    lieve natus,

    ik kan je niet veel helpen,weet alleen dat mijn buurvrouw hele baarmoeder en mond weg heeft laten halen,maar dat is geen kattepis!sex kan je wel vergeten,herstel duurt 1 jaar,je komt in de overgang,wordt dikker met opvliegers,heb beetje vertrouwen in je gyn?je bent nog zo jong….

    sterkte

    carla

  • Natus!!

    Hoi carla,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik heb vernomen van iemand die de baarmoeder kwijt was dat je niet in de overgang komt omdat de eierstokken blijven zitten kunnen.

    Ik probeer ook wel vertrouwen in mijn gynacoloog te hebben,maar je hebt maar 1 lichaam en ik heb 2 kinderen groot te brengen.

    Ik probeer het ook wel zoveel mogelijk van me af te zetten,maar het onzekere blijft sluimeren op de achtergrond.

    Helemaal omdat de hele familie van mijn moeders kant al niet meer leeft(alleen zij en haar zus leven nog) en allemaal overleden zijn aan kanker(ouders,tantes,opa`s,oma`s) en dat zal ook wel meespelen.

    Ik zal proberen meer van de dag te genieten en wel proberen te zien hoe het loopt,ik weet ook wel dat je niet alles voor kan zijn en voor hetzelfde geld morgen onder een bus kan komen(om het maar ff lullig te zeggen).

    Ik denk dat ik een mens ben die het moeilijk vindt om ergens de controle niet over te hebben,maar moet leren accepteren dat er 1 ding in het leven eigenlijk nooit hebt en dat is zekerheid.

    Nou,ben ik toch weer wat duidelijker geworden,al is het dan maar over mijzelf.

    Nogmaals dank je wel voor je reactie en ik wens je een fijne dag.

    Groetjes natus!!

  • carla

    1 zekerheid hebben we maar in t leven en dat is:we gaan allemaal dood,alleen we willen dat niet te vcroeg natuurlijk

    ik begrijp je angst,beslis niet te snel,en praat eens met je huisarts hierover?

    fijn weekend

  • carola

    Hallo natus ik wil even op je vraagje reageren bij mij is vorig jaar mijn baarmoeder en baarmoederhals weggehaald ik had baarmoederhals kanker pap 5 bij mij is alles nu goed mijn eierstokken zitten er nog dus ik ben niet in de overgang ik heb pas de uitslag van mijn eerste uitstrijkje gehad en die was goed gewoon weer pap 1 ik sta nog wel 5 jaat onder controlle maar ik heb goede hoop dat het echt weg is ik hoop dat je wat aan mijn verhaal heb heel veel sterkte .

    groetjes Carola

  • Poek

    Dag Natus, ik zou daar dus geen genoegen mee nemen als de snijranden niet schoon zijn. Het is tegenwoordig heel gewoon dat je een second opinion aanvraagt. Dat moet je wel even in overleg met je eigen gynaecoloog doen, of schakel even je huisarts in. Iedere arts zal begrijpen dat jij je zorgen maakt. Blijf maar even lekker doordrammen. Beter een boze arts dan een dooie vrouw. He.

  • Esmee

    Hoi Natus!!

    Ik weet er ook niet veel over maar weet wel dat ze je eierstokken kunnen laten zitten zodat je nog niet in de overgang komt!!

    Ik heb vorig jaar nov. een laserbehandeling gehad , die niks uit gehaald heeft.

    Afgelopen 7 maart weer een uitstrijkje gemaakt en te horen gekregen dat ik rekening moet houden met een conisatie. Krijg 25ste de uitslag en eventuele behandeling te horen via telefoon( is erg druk op gyn. in Enschede).

    Ik overweeg ook een baarmoeder verwijdering ook uit voorzorg en omdat ik geen zin heb om na 6 weken alsnog zo'n operatie te moeten ondergaan. Heb absoluut geen kinderwens meer. Ben gelukkig met mn meissie en het heeft me toen al 4 jaar gekost om haar te mogen krijgen. Ga het zeker bespreken met gyn. en horen wat hij er van vind.

    Heel veel sterkte

    Esmee

  • Ilse

    Hoi Natus,

    ik heb gisteren de uitslag gekregen van de lisexisie die 2 weken terug bij mij is gedaan (had Pap II en Cin III).

    Het weggenomen stukje had een ergere verstoring dan Cin III (geen idee welke waarde daar dan weer aan hangt) en de snijranden waren verbrand. De gynaecoloog kon dus niet met zekerheid zeggen dat het nu helemaal weg is. Over 6 maanden dus terug voor een uitstrijkje is het recept.

    Ik had veel vragen maar hij kon er weinig beantwoorden. Daarom ga ik ook voor een second opinion bij een andere gynaecoloog. Ik herken veel van jou onzekerheid en vooral de vraag ‘hoe weet je dat het niet dieper zit, en hoeveel dieper dan?’ ‘Kan een uitstrijkje dat wel bepalen over 6 maanden?’ De arts zegt dat er nieuwe cellen groeien over de huidige wond aan de baarmoedermond en dat je daar dan een uitstrijkje over doet. Maar in nieuwe cellen zit toch geen verstoring? Dat zou dan betekenen dat ik straks Pap I heb met de verstoring onder die laag cellen… toch?

    Nou ja, zulke vragen dus, die zou ik graag beantwoord willen hebben.

    Sterkte in ieder geval!

    Ilse

  • Natus

    Hoi Ilse,

    Ja, dit is wel erg vaag allemaal…ik had pap III b en cin III.

    Nou, ik ben zeer benieuwd wat er bij jou uitkomt in de toekomst,ik kijk hier geregeld,hou je ons op de hoogte?

    Heel veel sterkte en probeer je leven er niet teveel door te laten beheersen,krijg je toch wel in het begin,ik ook hoor en nog wel es momenten,maar probeer het ook met tijden van je af te zetten.

    Maar een second opinion lijkt mij ook nog wel wat om te gaan doen.

    groetjes natasja

  • Ilse

    Hoi Natus,

    nou, ik kon meteen terecht bij een andere gynaecoloog die rustig de tijd voor me nam en al mn vragen beantwoordde. Ben echt super gerustgesteld en blij dat ik gegaan ben. Ik mag van hem als ik wil al eerder komen voor een nieuw uitstrijkje, al na 3 maanden ipv 6. Geeft wel een goed gevoel hoor, maar het ligt echt aan de persoon die je spreekt.

    Ik wacht een paar maanden, dan ga ik weer langs voor een uitstrijkje, zal de uitslag hier wel weer posten!

    Jij ook sterkte!!

    Groetjes

    Ilse