Onderzoek in buitenland...

  • Wallah

    Hallo allemaal,

    in november iheb ik een uitstrijkje laten maken in Nederland; half januari kreeg ik de uitslag: pap 3b.

    Voor mijn werk zit ik sinds begin december in het buitenland en ik kreeg dus hier de uitslag te horen. Vervolgens hier naar de huisarts geweest die mij heeft door verwezen naar de gynaecoloog.

    Hier ben ik gisteren geweest; zij heeft met een microscoop gekeken en op een aantal plekken weefsel weggenomen.

    Volgende week krijg ik de uitslag.

    Nu zit eigenlijk nog met een aantal vragen; wegens de taalbarriere is het best moeilijk om nou precies uit te vinden wat er nou aan de hand is en waar….

    Dus… kijken ze met de microscoop ín de baarmoederhals of aan de buitenkant van de hals? Nemen ze ook weefsel weg van de baarmoedermond? Of uit de baarmoeder zelf?

    Ze vertelde me dat ze stukjes wit weefsel zag wat waarschijnlijk operatief moet worden verwijderd, maar waar dat dan precies zat is me niet echt duidelijk.

    Ook is me niet echt duidelijk wát het nou precies is en hoe het komt.

    De huisarts hier vertelde me dat het waarschijnlijk een virus infectie zou zijn maar de gynaecoloog zei dat het dat waarschijnlijk niet was.

    Ik begrijp dat ik sowieso eerst de uitslag moet afwachten maar in hoop hier wat algemene informatie te kunnen krijgen.

    Ik kan me voorstellen dat jullie denken, sjee, die heeft echt no clue, en dat is eerlijk gezegd ook wel een beetje zo; het is alleen zo moeilijk om in een andere taal al deze medische termen te begrijpen en om zelf dingen uit te leggen.

    Bedankt alvast!

  • Adrienne

    Hoi Wallah,

    Ik heb ook soortgelijk meegemaakt en ben ook behandeld vorige maand met een lisexcisie.

    Als je goede informatie wilt kijk dan op baarmoederhalskanker.startpagina.nl

    aan de linkerkant staat een tapje Het Uitstrijkje –> Het Uitstijkje (pdf) daar staat alle info zo'n beetje wat je nodig hebt over uitstrijkjes, uitslagen, behandelingen etc. Ik heb er heel veel aangehad, dat je nog eens rustig kan nalezen hoe en wat, bij de gynaecoloog is het altijd gehaast.

    Succes!

    Adrienne

  • Wallah

    Bedankt voor de link; hier wordt ik tenminste al heel wat wijzer van.

  • Adrienne

    Graag gedaan! en sterkte hoor!

    Groetjes,

    Adrienne