vaag uitstrijkje

  • karin

    ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt maar reacties of mensen met dezelfde ervaring zijn uiteraard welkom.(ook als ze negatief zijn hoor)

    ik ben vandaag bij de huisarts geweest voor een herhaaluitstrijkje. vorig jaar ben ik 30 geworden en ik had mijn eerste uitstrijkje. de uitslag was pap2.

    ik was daar niet echt van geschrokken…ik heb altijd al een rommelige menstruatiehuishouding gehad.

    ik heb jarenlang de pil geslikt en ben daar inmiddels alweer zo'n 7 jaar geleden mee gestopt omdat mijn lichaam ‘raar’ ging doen. ik kreeg tussentijdse bloedingen, bruine afscheiding en was soms de hele maand ongesteld. volgens de huisarts kwam dat dus door de pil, waar mijn lichaam niet meer tegen kon. het beste kon ik ermee stoppen.

    zo gezegd, zo gedaan en mijn menstruatie is wel een stuk rustiger geworden maar het is nooit meer helemaal goed gekomen. ik ben langer dan gemiddeld ongesteld, heb soms tussentijdse bloedingen van een dag ofzo, ben zeer onregelmatig ongesteld….

    dus het verbaasde me ook niet dat ik pap2 kreeg…ik wist ook niet precies wat het inhield, behalve dat er wat afwijkingen gevonden waren. klonk niet echt schokkend.

    dit jaar moest ik dus voor een herhaling terug en dat is vandaag gebeurt.

    ik dacht….ik loop daar binnen, ga liggen, sta binnen drie minuten weer buiten en de uitslag komt vanzelf wel..no worries. maar mooi niet!

    de huisarts keek en al vrij snel zei hij ‘ow…wat een raar beeld’. ik vond dat al een vreemde opmerking maar ik maakte me nog niet echt zorgen.

    hij wilde wat slijm afnemen voor het onderzoek en toen ging het dus gelijk bloeden. daar schrok hij zichtbaar van en hij zei dat het ging bloeden en dat het niet goed was….dat hij graag wilde dat de gynacoloog met hem meekeek.

    ik werd dus doorgestuurd en moet over twee weken naar het ziekenhuis voor nader onderzoek.

    iedereen zal begrijpen dat ik gelijk de meest vreselijke doomscenario's in mijn hoofd heb.

    ik ga een paar best wel angstige weken tegemoet…

  • karin

    toevoegend vraagje….

    als je het ene jaar pap2 hebt he……hoe groot is de kans dan dat het, het jaar daarna ineens echt mis is? aangezien het een heel traag proces schijnt te zijn.

  • carla

    laat je niet gek maken!ook als je pap 3b hebt,hoeft dat nog niets te zeggen…ik bloedde ook tijdens uitstrijkje,had een goedaardige poliep,die al mijn klachten veroorzaakte(net als jij tussentijdse bloedingen,spotting na sex,soms maand bloedingen)ik ben geopereerd en klachten zijn weg.

    mocht het wel mis zijn bij jou,dan heb je gelijk,tis een traag proces en vaak geneesbaar.

    zoek deze weken afleiding,en je kan altijd je angsten kwijt op deze site,heb ik ook gedaan!alleen kreeg ik weinig tot geen reacties helaas…

    sterkte en laat nog even weten hoe t afloopt

    groetejs carla

  • karin

    bedankt voor je reactie carla!!

    het doet me idd wel goed te lezen dat het niet altijd heel ernstig is.

    ik ben inmiddels ook wel iets tot rust gekomen. besef me dat het heel erg kan zijn maar echt niet hoeft te zijn. ik hou niet direct meer rekening met het ergste maar ben me er wel van bewust dat ik misschien wel onder het mes zal moeten. dat laatste vind ik niet eens erg, als ik daarna weer gewoon helemaal gezond ben.

    ik wacht het maar af he…nog een klein weekje dan weet ik hoop ik meer.

    ik zal idd laten weten hoe het afloopt.

    groetjes

  • carla

    hoe oud ben je eigenlijk?

    fijn dat je beetje tot rust bent gekomen….

    xx

  • karin

    volgende week wordt ik 31.

    daarom maak ik me ook wat zorgen. vorig jaar had ik uitstrijkje nr 1 en die gaf pap2 als resultaat. nou concludeer ik daar wel uit dat ik toen dus blijkbaar al onrustige cellen had, maar dat het nog geen kanker was. bij kanker heb je immers een hogere pap-uitslag…neem ik aan.

    maar omdat dat het eerst uitstrijkje van mijn leven was is het misschien al jaren niet helemaal in orde.

    ik ga er dus wel vanuit dat er iets niet goed is. ik heb vorige week na die poging van de dokter om een uitstrijkje te maken ook 3 dagen licht gebloed….da's toch niet goed lijkt me.

    maar desondanks ben ik de eerste schrik wel tevoren nu.

  • carla

    pap 2 kan ook schimmelinfectie zijn of ontsteking

    welke pap had je nu?

    ik ken iemand met pap 3b en twas geen kanker nog

    dat je nog 3 dagen wat licht vloeit na een uitstrijkje zegt niks,is normaal

  • karin

    ja, de dokter zei na het eerste uitstrijkje ook dat ik me absoluut geen zorgen moest maken. als het ernstig geweest was had ik wel gelijk terug moeten komen, maar bij pap2 mag je na een half jaar terugkomen voor een herhaaluitstrijkje….geen alarm dus.

    ik weet helemaal niet of hij nu een uitstrijkje gemaakt heeft eigenlijk. volgens mij wel, maar of hij het ook opgestuurd heeft…geen idee?

    hij ging aan de slag en zei gelijk al dat het er raar uit zag. toen het ook nog direct ging bloeden was hij zichtbaar verontrust en zei hij direct dat hij graag wilde dat de gynacoloog meekeek. hij heeft niets gezegd over of hij het uitstrijkje wel of niet gemaakt heeft. ik neem ook aan dat als hij er eentje gedaan heeft, hij dit naar het ziekenhuis stuurd zodat ik de uitslag direct krijg als ik er toch heen moet. zo niet dan neem ik aan dat de gynacoloog er nog eentje maakt of een ander onderzoek doet waarmee duidelijk wordt of alles goed is..carla schreef:

    >

    > pap 2 kan ook schimmelinfectie zijn of ontsteking

    > welke pap had je nu?

    > ik ken iemand met pap 3b en twas geen kanker nog

    > dat je nog 3 dagen wat licht vloeit na een uitstrijkje zegt

    > niks,is normaal

  • carla

    ff afw8en dus…….

  • Natus

    Ik had pap3b,electroconisatie gehad,helaas niet alles weg kunnen krijgen,maar dan zitten je cellen in een soort voorstadium,maar nog geen kanker.ze respecteren de gezonde omliggende cellen nog zeg maar,breken ze uit dan ben je verder van huis.

    Baarmoederhalskanker is wel de langzaamste groeiende kankersoort die er is vertelde mijn gynacoloog me,maar als je in pap3b zit ruimt je lichaam het zelf niet meer op en is nabehandeling noodzakelijk.