vraagje over

  • Fanny

    carola schreef:

    >

    > Hallo Fanny fijn dat je al 3 jaar schoon ben maar mag ik

    > vragen welke pap je had ?? gr carola

    Hoi Carola,

    Dat klinkt raar maar dat weet ik niet. Ik liep al een jaar met veel pijn en klachten, werd door gyn niet serieus genomen, Mirena (helse pijnen, ding was aan de wandel of niet goed geplaatst??), pil, niks hielp. Hevige rugpijn, ga maar naar een fysio. Huisarts had (dacht ik) een uitstrijkje gemaakt, gyn vroeg of dat goed was dus ik zei ja. Na maanden aanmodderen moest ik kiezen, baarmoederslijmvlies wegbranden of bm eruit, ik koos voor het eerste. Die operatie mislukte, bm-hals was “verstopt”, een week later zat ik in een academisch zkh, het eerste wat ze deden was m'n huisarts bellen, toen kwam het misverstand boven… Er was geen uitstrijkje gemaakt maar alleen een swab op een evt. infectie, ik had een tumor van 4 cm. Een zware operatie, bestralingen, chemo's, na die ellende heb ik met een derde gyn gesproken, hij zei, als mijn patiënten hun papuitslag niet weten bel ik eerst de huisarts, tjaa…

    Laat dit een waarschuwing zijn.. je bericht teruglezend heb jij denk ik een conisatie gehad. Ik hoop dat het jou beter vergaat, en je een goeie gyn hebt!

    Groetjes,

    Fanny

  • carola

    Hallo fanny wat een verhaal zeg jee bij mij is alles weggehaald baarmoeder en baarmoederhals maar ik heb wel een goede gyn bedankt voor je reactie het blijft fijn om te horen dat het ook goed kan gaan bij mensen toch?? groetjes carola

  • Natus

    als je baarmoedermond en baarmoeder verwijderdt is,kunnen ze je eierstokken laten zitten?

    Zodat je dan niet in de overgang komt?

    groetjes natasja

  • Fanny

    Hoi Natasja,

    Jazeker kunnen die blijven zitten, hangt af van welk stadium CIN en je leeftijd.

    Bij mij zijn ze verwijderd bij de baarmoeder/hals/mond en lymfeklier operatie. Ik was 47 jaar en tijdens de operatie bleek dat ik bestralingen moest, dan zouden de eierstokken toch kapot gaan en hebben ze die ook verwijderd.

    Sterkte

    Fanny

    Natus schreef:

    >

    > als je baarmoedermond en baarmoeder verwijderdt is,kunnen ze

    > je eierstokken laten zitten?

    > Zodat je dan niet in de overgang komt?

    > groetjes natasja

  • carola

    Hallo Natus ja dat kan bij mij hebben ze mijn baarmoederhals en mijn baarmoeder verwijderd maar mijn eierstokken niet dus ik ben niet in de overgang en ook niet meer ongesteld .

    Groetjes Carola

  • Natus!!

    Hoihoi,

    Bedankt voor de berichtjes.

    Bij mij is het geen bmhk,maar had pap 3b,cinIII,toen electrconisatie,snijranden niet schoon,nu over half jaar weer terug komen als mijn lichaam tot rust is gekomen en dan weer uitstrijkje omdat het dieper naar binnen zat(want er was al extra uitgehaald,omdat ik geen kinderwens had).

    Nu ben ik al een erge piekeraar,heb ook medicatie voor antidepressieva,al ongeveer 7 jaar,mijn oma is aan bmhk overleden toen ze begin 50 was,dus allemaal extra angsten.

    De electroconisatie heb ik als erg angstig ervaren aangezien ze het bloedden niet goed stop konden krijgen en maar duurde en maar duurde,dat was ook al zo bij de bioptjes,maar ik werd er op het laatst gewoon erg naar van terwijl ik eigenlijk nooit iemand ben die snel flauw valt,kan naar alle operaties op televisie kijken ,ook als ik eet,zie ik iedere keer dit gerommel en onzekere gedoe en gepieker niet meer zitten.Ik weet dat iedereen hier dat wel heeft en er ook niet om vraagt natuurlijk.

    Maar nu heb ik zoiets,van mij mogen ze de baarmoeder+hals wel helemaal verwijderen dan heb ik het gehad.

    Als mijn eierstokken kunnen blijven zitten en ik dan niet in de overgang raak,dan ben ik van iedere keer dat ``gerommel``af en dat zou heel veel spanningen bij me schelen.

    Wie heeft hier voor mij een reactie of ervaring om mee te delen?

    groetjes natasja

  • Caroline

    Hallo Robbert,

    Als je eenmaal kanker hebt gehad, blijf je altijd bang dat het weer terug komt. Ik merk het aan mezelf. Ik heb vanaf november 2007 tot januari 2008 bmhk gehad, en ik moet nog voor een “laatste” controle. Dit blijft altijd spannend. Ik merk aan mezelf dat wanneer ik iets voel wat ik niet ken, lichamelijk gesproken, dat ik meteen denk, o jee, het zal toch niet… Wel weet ik dat bmhk veroorzaakt wordt door een virus. Het zit dus niet in je cellen. Ik ken een aantal vrouwen die dit ook gehad hebben, en al jaren “schoon” zijn. Met bijv borstkanker heb ik minder goede berichten in mijn omgeving gehad. Mijn zus is in 2003 hieraan overleden. Anderhalf jaar later mijn buurvrouw, zij was eerst “schoon” en later kwam het toch weer terug, in haar botten, zij is op 4 september 2006 overleden. Ook zij was pas 42 jaar. Als het goed is, wordt jouw vriendin elk half jaar gecontroleerd, en wanneer het terug zou zijn/komen zijn ze er snel bij. Ik heb begrepen van de oncologen in het AVL dat bmhk goed te behandelen is, mits je er “vroeg” bij bent….

    Verder is het inderdaad altijd erg moeilijk te voorspellen, en is het beter, hoe moeilijk ook, te leven bij de dag, en te genieten van elke dag die gegeven is…

    Veel sterkte met alles.