Na de operatie...

  • DS

    Beste,

    Bij mijn vrouw is vorige week Baarmoederhalskanker geconstateerd en we hebben te horen gekregen dat ze de eerste week van januari een Radicale Baarmoederverwijdering krijgt (Wertheim-Meigs).

    We hebben ons aardig in kunnen lezen over de kanker en over de operatie zelf maar wij zijn met name geïnteresseerd in de periode direct na de operatie. Mijn vrouw is behoorlijk bang voor artsen en ziekenhuizen en duidelijke informatie van een “ervaringsdeskundige” zou bij haar veel van de angst weg kunnen halen. Hoe is het verblijf in het ziekenhuis (10 dgn) en hoe gaat het in de periode van revalidatie?

    Wie van jullie zou haar ervaringen met ons willen delen via de e-mail?

    Alvast bedankt.

    Dennis

  • Willem

    Dennis er zijn helaas ervaringsdeskundigen genoeg. Kijk ook eens op: http://www.diagnosekanker.nl/lotgenotenforum/ onder kankersoorten bij vrouwen.

    Wil je persoonlijk contact mail dan even naar mij.

    Groet Willem

  • Jannie

    Hoi Dennis jammer dat ik deze site niet eerder heb ontdekt, maar ik ben ervaringsdeskundige en nu je vrouw ook denk. op 8 maart vorig jaar heb ikeen Wertheim-Meigs operatie ondergaan en dat val beslist niet mee. Na een weekje was ik gelukkig weer thuis mijn man had zorgverlof en was de eerste twee weken thuis en zorgde voor mijn. 28 maart kreeg ik te horen dat ik schoon was! En dat ik elke 3 maanden op controle moet komen.De maanden thuis vlogen voorbij de eerste 6 weken niets tillen, niet stofzuigen enz… daarna weer alles op gaan pakken en goed naar je lichaam luisteren. Ik ben in mei therapeutisch gaan werken op mij eigen tempo en in september ben ik weer gewoon gaan werken . Het jaar 2006 is eigenlijk langs me heen gegaan ik ben veel met mijn zelf bezig geweest eerst zeggen ze ……u heb kanker! en na een korte tijd ben je ex-kanker patient dit moet je een plaatsje in je leven geven en dat heeft tijd nodig. Wat misschien een tip is voor je vrouw om lid te worden van “stichting Olijf ”dit is voor (ex) gynaecologische kankerpatienten.

    Sterkte ermee Jannie

  • Dennis

    Hoi Jannie,

    Wat een toeval! Mijn vrouw is vandaag (8 januari) opgenomen en morgenochtend om 08.00u wordt ze geopereerd.

    Bedankt voor je verhaal!!!

    Sterkte en groetjes,

    Dennis

  • Jannie

    Sterkte morgen en de periode erna ook voor je vrouw als ze vragen heeft mag ze mij ook mailen. Jannie

  • Dorothee

    Eind juli 2005 heb ik een Wertheim Okabyashi gehad, een radicale verwijdering van baarmoeder, steunweefsel, lymfeklieren en het bovenste stukje vagina. Het is echt een zware operatie. Bij mij duurde die 8 uur. Ik heb 10 dagen in het AMC gelegen en die waren geen feest. Ik had een katheter in mijn buik. Ben erg misselijk geweest, dat was erger dan de pijn. Door de operatie ben ik enorm verzwakt. Men trekt wel een jaar uit voor volledig herstel. Dat klopte in mijn geval precies. Ik kon heel weinig in het begin. Zelfs lopen ging moeizaam. Nu (anderhalf jaar later) loop ik weer hard! Wat een feest! Ik heb maandenlang thuiszorg gehad, twee maal per week. Dat was erg fijn en nodig. Mijn advies is: echt heel erg rustig aan doen, het is niet niks, de ingreep zelf niet, het herstel niet en vooral de psychische verwerking achteraf niet. Daar heb ik ook hulp voor gezocht. In sommige ziekenhuizen bieden ze ook hulpgroepen aan. Ik wens jullie beiden veel sterkte.

    Dorothee